Meidän ohjelmassa saammekin kunnon tulikasteen EMR-maailmaan, sillä käytämme - drumroll please - kolmea eri ohjelmaa riippuen siitä, olemmeko omassa terveyskeskuksessa, erikoispolilla, vai hoidammeko sairaalapotilaita.
Poliklinikoilla kaikki tähän asti näkemäni hoituu sähköisesti, paitsi yhdessä paikkaa osa laboratorio- ja patologialähetteistä tehtiin paperille. Sairaalalla sen sijaan jostain syystä sisäänkirjausdokumentti, eli anamneesi, status ja suunnitelma - selvällä englannilla H&P, history and physical, tehdään paperille. Näin on ympäri sairaalaa. Syy saattaa olla yksinkertaisesti se, että silloin voidaan hyödyntää joka paikkaan riittäviä kandeja eli lääkisopiskelijoita, joilla on oikeus lukea, mutta ei kirjata sähköisesti.
Pyynnöt, labrat ja lääkitykset sekä väliarviot saadaankin näpytellä tämännäköiseen hirvitykseen:
![]() |
Kuva koulutusvideosta: Väliarvio |
Klikkailu on kuitenkin vielä suuremmassa roolissa erikoispolien EMR:ssä, jossa tulosyyn perusteella avautuu erilaisia monivalintaikkunoita, ja oikeaa oiretta klikkaamalla se luo kokonaisen, vaikka tönkön ja tietokonemaisen, kertomuksen potilaan oirekuvasta. Hyvää tässä tietenkin on se, että tämä edessä ei unohda kysyä potilaalta jotain olennaista:
![]() |
Kuva netistä: Nykysairaus päänsäryn mukaan. |
Jos sairaalan EMR on potilastietojärjestelmien Skoda (vertaus, jota ei tietty USA:ssa kannata käyttää, täällä kun ei niitä ole), ja erikoispolien EMR vaikkapa joku GM:n vanhemmista malleista, meidän omalla terveyskeskuksella pääsemmekin käyttämään potilastietojärjestelmien mersua.
Tämä EMR on kuulemma kallis, mutta sitä käytetään kautta suurimpien sairaaloiden ainakin Chicagossa, ja se lienee myös uusimmasta päästä. Toistaiseksi se on myös suosikkini selkeiden ja intuitiivisten valikoidensa ansiosta.
![]() |
Jälleen koulutuskuva: Polikäyntinäkymää, ja yhdellä vilkaisulla voi jopa saada kokonaiskuvaa! |
Olen aina "tullut toimeen" EMR:ien kanssa mielestäni jopa keskitasoa paremmin, mutta tämän Mersun kimppuun suorastaan halajan päästä, luomaan oletusvalikoita ja suosikkeja ja lisäämään potilasmateriaaleja.
Ja amerikkalaiseen tapaan kaikkiin näihin on pääsy kotoa käsin Citrixin kautta! Aina tavoitettavissa... se piipparikin otetaan kotiin mukaan. Citrixillä yhteyden EMR:aan saa jopa älypuhelimen kautta, ja tabletilla olen nähnytkin lääkärien sitä käyttävän. Ajattelen niin, että stressiä vähentää, jos voi vaikka tulla pitkän päivän jälkeen kotiin syömään, ja viimeistellä sairauskertomukset vatsa täynnä, tai tarkistaa ettei sittenkään unohtanut jotain tärkeää.
Toisaalta taas aika ankealta kuulostaa se, että seniorit kehottavat yleislääketieteen osastoilla ollessa aina illalla viimeiseksi tarkistamaan omien potilaiden kertomukset, sillä erikoislääkäri saattaa laittaa kommenttinsa myöhään. Että jos pitää sen perusteella tehdä muutoksia tai määräyksiä, ei ole töissään jäljessä heti kuudelta aamulla.
Käytettävyysasiantuntijana joskus töitä tehneenä nuo kaikki EMRt näyttävät jossain määrin hirvittävältä silmiini. Hyvä, jos edes yksi tuntuu intuitiiviselta.
ReplyDeleteJoskus mietin, kuinka paljon maailmassa säästettäisiin vaikkapa nyt lääkäreiden työtunteja, jos laitettaisiin hieman enemmän rahaa sisäisten järjestelmien käytettävyyteen. Mutta ei, "kyllähän käyttäjät voidaan kouluttaa"... ja just joo. Toisaalta vika ei aina ole järjestelmän tilaajissa vaan niissä, joiden kanssa sitä järjestelmää tehdään. Kerran olin mukana projektissa, jossa vanhat käyttäjät halusivat ehdottomasti, että uusi järjestelmä vastaa yksi-yhteen heidän ikiaikaisia paperipohjaisia järjestelmiään, joiden käytettävyys vaikutti ulkopuolisen silmiin ihan nollalta. Yritin selittää, että ulkoasusta olisi saanut paljon helpompilukuisemmankin, mutta ei, kun "tähän me ollaan totuttu". Keski-ikä näillä käyttäjillä oli 60, eli vähän veikkaan, ettei se seuraava työntekijäsukupolvi tule ihan täysillä arvostamaan kyseistä järjestelmää.
Hyvä summaus kaikenlaisten käyttöjärjestelmien merkittävimmistä ongelmista. Pienin ei tosiaankaan ole muutosvastarinta, ja sitten valitetaan kun se paperilomake ei toimikaan sähköiseksi pakotettuna. Niin Suomessa kuin täällä sähköiset järjestelmät ovat myös tarkoittaneet sihteerien korvaamista lääkäreillä, jotka itse tekevät sihteerin työt. Se jos mikä tietenkin on erittäin tehokasta resurssien käyttöä.
DeleteVakavasti sairastuneen hoidon dokumentointi ja koordinointi vaatii monimutkaisen järjestelmän, mutta perus- ja rutiinijuttujen kanssa etenkin 10 minuutin polikäynnillä ongelman ydin on valtava dokumentoinnin tarve. Tulee syylän takia, on kysyttävä tahattomasta laihtumisesta ja rintakivuista. Covering My Ass Medicine - ettei tule ikäviä yllätyksiä lakimiesten muodossa. Ei Suomessa niinkään, kai edelleenkään, mutta täällä ihan oletetaan että kysellään kaikki oireet päästä varpaisiin, eikä "onko muuta?" oikein riitä. (Hyvästi Suomen opit avoimista kysymyksistä ja potilaan omasta kertomuksesta - mutta se onkin melkein oman päivityksensä arvoinen aihepiiri.)